dinsdag 21 mei 2013

VERANTWOORDELIJK




In de existentiële psychotherapie is verantwoordelijkheid een kernbegrip.

De een denkt bij het woord verantwoordelijk meteen aan schuldig ( ik dus) , de ander koppelt het meer aan verstandig.

Door verantwoordelijkheid te nemen maak je je leven tot het jouwe , eigen je je het toe, verdraag je je eigen keuzes en reken je die niet toe aan anderen. De angst die bij het leven hoort wordt zo hanteerbaar. Dat is het idee van de existentiële therapie.

Een van de zaken die bij het nemen van die verantwoordelijkheid mij regelmatig in de weg staat is (de angst voor) het oordeel van anderen.

Een van mijn dierbare opleiders had daar een oplossing voor. Zij zorgde ervoor dat ze elke dag begon met de tekst, die zij op haar kaptafel had staan. Die tekst maak ik ook de mijne.

“What others think about me is none of my business.”



klik hier voor mijn weerKlank

Geen opmerkingen:

Een reactie posten