donderdag 21 maart 2013


LEZEN EN LUISTEREN.


De voortdurende wedijver in mij: luisteren of lezen.

Een boek is een verleiding, kan me volledig van mijn dagelijkse bezigheden afhouden en me afsluiten van mijn omgeving.
Het plezier van het lezen schuilt in het vergroten van mijn buitenwereld . Ik ontdek nieuwe beelden, wordt in andermans leven getrokken. Ik denk mee met de schrijver, of met de hoofdpersoon en dat heeft weerslag op mijn binnenste. De werkelijkheid van het boek wordt de mijne. De taal verovert me.
Met muziek lijkt hetzelfde te gebeuren. Ik word verleid en meegenomen, betoverd door de klank. Maar in mijn innerlijk gebeurt er iets ander dan bij lezen.
Muziek vergroot mijn zicht op mijn binnenwereld, stimuleert de vorming van mijn eigen beelden. Luisterend kan ik telkens een ander deel van mijn innerlijk landschap ontdekken.
Luisterend houd ik mijn eigen ruimte, terwijl ik lezend die ruimte laat innemen.

Ik ben nieuwsgierig naar binnen en naar buiten, en ik wil alles.



Klik hier voor een bezoek aan Stem en Ziel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten