donderdag 7 maart 2013


IN DE BAN
 
Ik ben in de ban.

In de ban van het boek van Hans Keilson : 'In de ban van de tegenstander.' 
(1959/2009)

Keilsons wijze van beschouwen kruipt onder mijn huid.

Ik ben als de ander, ik ben als jij, ik ben een mens als mijn vijand, ik ben een mens als mijn vriend.

Dit boek laat zich niet samenvatten in een paar regels, al zou ik dat graag willen. Want de strekking is van een ongelooflijke diepe en wezenlijke waarde.

Kan ik de ander zien als handelend vanuit dezelfde motieven en gevoelens die ik heb, handelend vanuit angst, begeerte, verlangen ? En hem, door op zo'n manier te kijken, helemaal aanvaarden als net zo'n mens als ik. Niet mijn vijand, noch mijn vriend: een mens in al zijn feilbaarheid.

Niet beter dan ik, niet slechter dan ik, gewoon net zo'n mens als ik.

Klinkt als te doen naar allen die ik liefheb, maar juist naar die ander, die tegenstander.... het oefenen waard.


klik hier voor mijn website


Geen opmerkingen:

Een reactie posten