zondag 8 december 2013

ZINGEN

Toen ik vanochtend de nonnen hoorde zingen,
gingen mijn gedachten uit naar Die Schöne Magalone.
Niet dat ik de nonnen als evenzoveel Magalones zag, maar vooral omdat hun manier van zingen diametraal stond tegenover de wijze waarop ik recent die liedcyclus van Brahms vertolkt hoorde.

De nonnen klonken lieflijk en zacht, met weinig richting.
De Brahmszanger klonk stevig, doelgericht en vol.
Zijn prachtige stem kon mij niet roeren.
De lieve stemmen van de zusters evenmin.
Ik zocht naar meer.
Bij de een miste ik het ronde en vrouwelijke,
bij de anderen het mannelijke en robuuste.
Ik miste
de essentie van het leven,
het Yin en Yang,
de animus en anima,
in dezelfde adem
hoorbaar gemaakt.
Klik hier voor de Praktijk voor Stem en Ziel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten