woensdag 14 augustus 2013

ZIEL

“Alle ellende op de wereld komt ervan dat we ons met elkaar bemoeien,
hetzij om goed te doen of kwaad te doen.
Onze ziel en de hemel en de aarde zijn genoeg.
Méer willen is dit verliezen, en ongelukkig zijn.”
Alberto Caeiro/ Fernando Pessoa vertaling van August Willemsen.
Op deze zinnen ben ik al een paar dagen aan het kauwen.
Ze zijn heel erg in tegenspraak met hoe ik opgevoed ben en misschien maakt dat wel dat ik er zo door aangetrokken word.
Het kernwoord is voor mij: bemoeien.
In bemoeien zit onbescheidenheid. Het initiatief ligt bij de bemoeizuchtige.
Als ik me ergens mee bemoei, heb ik ook een oordeel over hoe het beter zou kunnen of anders zou moeten.
Hoe zou ik moeten weten voor een ander?
Wie ben ik dat ik zou moeten weten voor een ander?
Ik weet het niet: niet voor mezelf, laat staan voor de ander.
Ik weet wel de volgorde : eerst mijn eigen ziel kennen voordat ik me bemoei met die van de ander.
klik hier voor meer stem en ziel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten